Omsorg om människan
Vi är innovatörer och utvecklar ständigt vårt sortiment för en mångfald av hälsosamma val. Inom social hållbarhet jobbar vi med flera initiativ, bland annat genom att samarbeta med Matmissionen.
Med mindre socker
Vi är innovatörer och utvecklar ständigt vårt sortiment för en mångfald av hälsosamma val. Produkter med lägre sockerinnehåll har varit en del av Valios utbud sedan flera år tillbaka, och vi har sänkt det tillsatta sockret i våra yoghurtar med hela 30%. I vårt sortiment finns även fruktyoghurt helt utan tillsatt socker, endast smaksatt med frukt och bär. Vi räknar med att fortsätta detta utvecklingsarbete för att få fram fler naturella varianter, och ännu lägre nivåer av tillsatt socker.
Experter på laktosfritt
Många förknippar Valio med laktosfria produkter, och det är inte så konstigt. I över 35 år har Valio forskat och utvecklat metoder för tillverkning av laktosfria mjölkprodukter. När det gäller till exempel Valio laktosfri mjölkdryck har vi inte bara tagit bort laktosen utan även delvis brutit ner proteinet i mjölken. Det här är en unik och patenterad metod, och mjölken kan passa de med extra känslig mage. Laktosfria mejeriprodukter kan hjälpa den som är laktosintolerant en bit på vägen – som en del av en balanserad kost och sund livsstil.
Samarbete med Matmissionen
Genom att skänka överblivna och felmärkta produkter till Matmissionen har vårt matsvinn minskat ordentligt. Under 2023 skänkte Valio Sverige 15 ton produkter. Förutom att det är socialt hållbart så är det också bra för miljön att inte låta osäljbara produkter gå till spillo. 2023 fick Valio den prestigefyllda utmärkelsen Årets samarbetspartner till Matmissionen med motiveringen: ”Valio Sverige har visat att det genom konkret handlande snabbt går att skala upp sitt hållbarhetsarbete och samtidigt förbättra situationen för ekonomiskt utsatta människor.” Hör Robert Auselius, VD för Valio Sverige berätta mer om samarbetet med Matmissionen
Mer om Matmissionen
Matmissionen startades av Stockholms Stadsmission 2015 och är ett koncept för sociala matbutiker som möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund. Matmissionen kombinerar ekologisk och social hållbarhet genom att sälja produkter från dagligvarubranschens leverantörs- och handelsled som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat pris till människor i utsatthet. Butikerna erbjuder även arbetsträning som gör att fler personer närmar sig arbetsmarknaden. Matmissionen har mer än 25 000 medlemmar runtom i landet och totalt 11 butiker i Stockholm, Göteborg, Helsingborg och Malmö. I Göteborg butikerna drivs butikerna under namnet MatRätt. www.stadsmissionen.se/matmissionen