Våra värderingar
På Valio, arbetar vi tillsammans för att göra livet bättre. Vi gör det genom en företagskultur byggd på starka värderingar – kund- och konsumentfokus, ansvar, förnyelse och samarbete.
Förnyelse är centralt för oss och varje år investerar Valio ca 340 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Vi utvecklar ständigt nya produkter, vår verksamhet och våra arbetssätt.
Inom Valio uppmuntras medarbetarna att prova nya saker och bidra till förnyelse. Vi vill att våra medarbetare ska kunna utvecklas i sitt dagliga arbete. Det finns många möjligheter för våra medarbetare att delta i och påverka Valios utveckling.
Kund- och konsumentfokus betyder allt för oss. Vi vill skapa produkter som hjälper människor i deras dagliga liv. Förutom ett brett sortiment av välsmakande produkter, erbjuder vi våra kunder inspirerande recept och massor av information kring laktosintolerans, hälsa- och välmående och vårt omfattande hållbarhetsarbete på valio.se.
För oss betyder ansvar konkreta åtgärder i hela kedjan från mjölkgården till middagsbordet. I undersökningen Sustainable Brand Index ™ Europas största varumärkesundersökning mättes de största varumärkena i Norden med fokus på hållbar utveckling och Valio vann 2023 för nionde året i rad förstaplatsen i Finland. Vi är stolta över detta erkännande och vårt mål är att göra vår mjölkproduktion koldioxidneutral till 2035. Ansvar är naturligtvis också synligt genom alla våra medarbetare. Vi har ett ansvar att utföra vårt arbete säkert och med hög kvalitet, och samtidigt utveckla vår egen kompetens.
Samarbete tror vi är nyckel till framgång. Vår öppna företagskultur bygger på samarbete och det går alltid går bra att fråga en kollega om hjälp. Vi respekterar varandra, feedback ges och tas emot och ses som en möjlighet att utveckla verksamheten. Vi vill att alla medarbetare ska få möjlighet att utvecklas i sitt arbete och erbjudas förutsättningar för att göra det.